Temahotell

I en tid när konkurrensen växer och affärsverksamheten med hotell blir alltmer förändrad och de stora kedjorna tar över mer och mer kan det vara en idé för små verksamheter att nischa in sig för att dra fler besökare. Detta kan göras genom att tematisera hotellen så att det drar besökare på grund av upplevelsen att bo på just det hotellet snarare än resedestinationen i sig. Många hotell marknadsför sig numera som ovanliga och resereportage handlar inte bara om städer och destinationer utan också om hotellen i sig. Har man ett hotell som sticker ut kan man därigenom få en hel del gratis marknadsföring via gäster och nyfikna resetidningsläsare. Som resenär kan det vara bra att göra lite research innan man bestämmer sig för ett hotell och hitta fler källor än bara en tidningsartikel eftersom man aldrig vet om den kan vara skriven av just hotellägaren. Oberoende källor är det bästa för att säkra att man blir nöjd med sin vistelse!

Att hitta nischade hotell

En enkel sökning hittar mängder av hotell med speciella teman och nischer. För att hitta rätt kan det vara bra att både ha en destination i åtanke samt vilken typ av hotell man vill bo på. Frågor att fundera kring och komma överens med sin resepartner om kan vara exempelvis om det är inredningen som ska vara det speciella, någon speciell stil eller tidsepok som man vill uppleva, eller om det är aktiviteterna som hotellet erbjuder, läget eller servicen. Det finns hotell där alla i personalen faktiskt är robotar så vill man testa det är det Japan som är destinationen man är ute efter. I Tyskland finns det ett hotell där inredningen är näst intill helt gjord av bilar, en dröm för bilälskare. Unika natursköna hotell finns det gott om och det som gäller är att leta bortom de vanliga resebolagens hotell för att hitta det som är riktigt unikt och spännande och som passar just dig som resenär.